Gabi Revická si bez virtuálnych asistentiek svoje podnikanie nevie predstaviť
Dlhoročná skúsenosť Gabi Revickej s virtuálnymi asistentkami je dôkazom toho, že ich práca v online svete má zmysel a význam. Na workshope Virtuálne asistentky a umenie delegovať sa s nami podelí, aké riešenie poskytujú pre vaše podnikanie pri vhodnom nastavení spolupráce.
Od kedy využívaš služby virtuálnych asistentiek?
Dlhé roky som mala kamennú prevádzku, ktorej chod bol bez asistentky nemožný.
Keď moja cestovka začala pre klientov pôsobiť „len“ na internete, spolupráca s mojou pôvodnou asistentkou a s brigádničkami, s ktorými som pracovala na webstránke, fungovali tiež cez internet.
Bolo to v roku 2008, vtedy som ešte nevedela, že moje spolupracovníčky, ktorým delegujem úlohy cez e-maily, sú vlastne on-line asistentky.:)
V čom sa zmenil tvoj život od kedy s nimi spolupracuješ?
Bol to natoľko plynulý prechod, že som si neuvedomila nejakú výraznú zmenu. Tú som si uvedomila až neskôr, keď mi moja kľúčová asistentka vypadla. Odvtedy spolupracujem s viacerými asistentkami, zväčša s každou na niekoľko hodín denne.
Za ideálne nastavenie považujem stav, keď má každá asistentka zastupiteľnú kolegyňu. Bežne môžu vykonávať odlišné práce, ale to najdôležitejšie by mali ovládať vždy aspoň dve v tíme.
V čom konkrétne ti pomohli, resp. pomáhajú?
Delegujem čokoľvek a takmer všetko, čo je delegovateľné. Úpravy v admine webstránok, rozposielanie mailov, vystavovanie faktúr a sledovanie uhradených platieb, rozposielanie mojich knižiek poštou (v tom prípade ide len o virtuálne zadanú prácu, ale off-line realizáciu), tlač dokumentov, úhrady, prepisy rozhovorov z diktafónu, atď. .
Viem, že keď sa napríklad virtuálne asistentky naučia písať texty, ktoré sú čo najpríbuznejšie potrebám webov, na ktorých pracujem, odbremenia ma v budúcnosti.
Všetky texty pred zverejnením kontrolujem, okrem kvality obsahu dozerám na to, aby boli čo najviac google friendly. Keď im povenujem čas pri tvorbe niektorých mailov, neskôr ich budú vedieť písať absolútne samostatne.
Je to naozaj veľká pomoc, pokiaľ nemáte problém so zadávaním jasných úloh a s delegovaním.
Poznáš sa s online asistentkami aj osobne?
Zväčša áno, hoci sa mi stalo, že som mala asistenta, ktorého som nikdy nevidela. Bol to veľmi šikovný maturant, vyhral niekoľko olympiád v gramatike a venoval sa korektúram textov pre moje weby.
Zväčša spoznávam nové asistentky na Raňajkách s E-ženami, potom sa aspoň raz stretneme naživo a ak si sadneme, komunikujeme následne cez internet.
Osobné stretnutia nemávame až tak často, ale ak sú možné, obe strany ich veľmi oceníme, pretože dotvárajú v našich ľudských vzťahoch to, čo sa virtuálne odovzdať nedá.
Je možné im úplne dôverovať?
Práve preto je dobré stretnúť sa aj osobne, preskúmať, či je perspektíva ľudského zladenia.
Nastavíme si podmienky pre obe strany a povieme si, že všetko je zmeniteľné a slobodné, ak to niektorá strana bude cítiť inak, nemusíme na spolupráci lipnúť a je to tak v poriadku.
Čo odporúčaš budúcim užívateľom služieb, ktoré ponúkajú virtuálne asistentky?
Je veľmi dobré mať jasno v prácach, ktoré delegujeme. Vieme, koľko nám trvajú, ako sa robia a aj to, koľko nám naučenie danej zručnosti trvalo. Ak niektorú časť svojej práce delegujeme, máme potom jasný prehľad, ako by ju mala zvládnuť virtuálna asistentka.
Ako vidíš budúcnosť virtuálnej asistencie na slovenskom trhu?
Virtuálne asistentky sú častým predmetom konzultácií, ktoré poskytujem podnikateľom a podnikateľkám z rôznych oblastí podnikania.
Zväčša sa sťažujú na nedostatok času. Pýtam sa ich: „Prečo niektorú prácu nedelegujete?“ Odpovedajú zväčša, že nemajú rozpočet na ďalšieho zamestnanca.
Virtuálne asistentky môžete mať na pracovný pomer, ale mnohé z nich pracujú na vlastnú živnosť, pretože majú viacero klientov. Nemusia vás stáť toľko peňazí, ako vás stojí zamestnanec na hlavný pracovný pomer.
Často sa mi stáva, že niektorú časť mojich zadaní bartrujeme za koučing alebo za výuku niektorých zručností, ktoré môžu ženy využívať pri iných klientoch.
On-line asistentka je podľa mňa veľmi perspektívny job, úplne skvelý pre maminy na materskej, pretože zostanú v kontakte so zmenami v internetovom svete, takáto práca im nemusí zabrať veľa času a prináša primeraný príjem aj posun v osobnom rozvoji.
Výborné virtuálne asistentky sú aj študentky alebo dôchodkyne, alebo aj ľudia so zdravotným postihnutím.
Mala som on-line asistentku, ktorá pôsobila mimo Slovenska, kde sprevádzala pracovne svojho manžela.
Výhodou on-line pôsobenia je i to, že je úplne jedno, kde sa nachádzate, dokonca ani časové pásmo nemusíte mať zosúladené.
Nedávno, keď som si kupovala auto a sledovala predajcu, ktorého som mimochodom vyhlásila za najúžasnejšieho autopredajcu akého som stretla, uvedomila som si, o koľko viac času by mal pre obchod, keby mal on-line asistentku, ktorá by riešila vyplnenie údajov.
On-line asistentka alebo virtuálna asistentka je proste úžasná pracovná spojka. Len jej treba venovať čas, aby spoznala naše potreby, nároky a predstavy, aby sme s radosťou delegovali a mohli sa na výsledný efekt aj spoľahnúť.
Zaujíma vás práca virtuálnej asistentky? Kontaktujte nás alebo vám odporúčame náš workshop Virtuálne asistentky a umenie delegovať.
Gabi Revická otvorí pohľad podnikateľky, ktorá on-line asistentkám deleguje množstvo úloh každý deň už mnoho rokov. Bohumila Ďurišová vás uvedie do praxe virtuálnej asistentky. Viac v článku Kto je virtuálna asistentka.