Robíte súťaže na Facebooku? Tak na toto si dajte pozor!
Ako by mali vyzerať súťaže na Facebooku?
Pred Vianocami sa s nimi roztrhlo vrece. Sú všade. Teda nie zápchy a reklamy na to, čo nás zaručene spraví šťastnými v jeden jediný deň roka. Nie, hovorím o súťažiach na sociálnej sieti Facebook.
No a funguje tu očividne JEDNO JEDINÉ PRAVIDLO /na Slovensku inak fakt veľmi obľúbené/. Používajú ho tí, čo pravidlá neovládajú, teda tie Facebookové – keď to robia všetci, asi je to dobré a ideme to robiť aj my :)
Pred dobou dávnou, keď ešte žili dinosaury /aha to je iná rozprávka/ :), je to pomaly 2 roky dozadu :), ste mohli robiť súťaže na Facebooku iba jedinou formou – formou appky, ktorú ste si dali naprogramovať najprv za pár tisíc Eur, nakoniec za pár stovák alebo desiatok. Bolo to však efektívne tak na začiatku a potom efektivita upadala s narastajúcim počtom korporátnych appiek vyzývajúcich na najrôznejšie zdieľačky, statusovačky a lajkovačky...
Facebook je však súkromná firma /really?!/, ktorá potrebuje zarábať a tento formát jej veru neprinášal ani zvyšovanie užívateľskej základne, ani cash-in.
Takže nastalo to, na čo všetci čakali – Facebook povolil s veľkou slávou organizovanie súťaží priamo na Facebookových Fanpages jednotlivých firiem s voľnými podmienkami /resp. s podmienkami usporiadateľa, ktoré sa dali uploadnúť priamo na stránku cez link, tento gombík však minulý mesiac opäť kdesi zmizol – možno sa zase objaví/. A šlo do tuhého. Lajkovačky, zdieľačky, naberali na obrátkach. Až tak, že si Facebook následne uvedomil, že prečo by mali firmy získavať fanúšikov „len tak zadarmenko“ a v novembri v 2014 zaviedol reštrikciu a upravil podmienky nasledovne /výňatok/:
V skratke: odmeňovanie fanúšikov za LIKE, ZDIEĽANIE vašej stránky/postu nie je dovolené /prečo by ste mali za červený rúž získať tisíce fanúšikov, keď si za to jednoducho môžete zaplatiť?/. Opäť sa vrátime k tomu, že Facebook je súkromná firma, ktorá chce zarábať a nerada vidí, keď si „vymýšľate“ súťaže /a odovzdávate ceny...? to je druhá vec/ za pár centov. Chce, aby zarobil VIAC – Facebook, nie VY :)
Facebook upravuje pravidlá naozaj priebežne a každý užívateľ s nimi súhlasil už pri registrácii. O niektorých zmenách informuje a spôsobuje poriadny rozruch v social kruhoch, o iných nie.
LIKE-ovať, zdieľať vaši fanúšikovia naďalej môžu, ALE DOBROVOĽNE /nie vypodmienkovane/ – a to je obrovský rozdiel.
Takže čo teda?
Dám vám niekoľko tipov ako na to:
1. Príklad toho, ako by ste to nemali robiť /a tohto je, ako sa tomu hovorí, „plný FACEBOOK“/:
2. Príklad toho, ako by to môžete robiť /nakopnite kreativitu, vymyslite niečo zaujímavé, nedávajte však vašim fanúšikom neriešiteľné záhady – malo by to byť ľahké, atraktívne, rýchle a hlavne transparentné/:
Včera som počula argument, že toto nie je pravda. Pretože keby to pravda bola, tak by Facebook nemohol schváliť /teda boostovať, teda zvýrazniť daný post ako platenú reklamu/.
Hmm nuž, na toto mám iba 1 protiargument – teda 3 :)
Protiargument č.1.: Facebook chce zarobiť. Sám má pravidlá, ktoré nie vždy všetky a všade stíha sledovať a my sme fakt malá krajina s fakt malými Facebookovými stránkami.
Protiargument č.2.: Konkurencia nespí a sama som bola svedkom viacerých stránok, ktoré „zo dňa na deň“ z najrôznejších dôvodov zmizli.
Protiargument č.3.: pozri obrázok
Takže aká by teda mala byť súťaž na Facebooku?
1. Zaujímavá a jednoduchá.
2. Riešenie by malo byť relatívne ľahké – predstavte si , že stojíte v rade na pošte a scrolujete po smartphone – nebudete prepisovať skriptá. :)
3. Riešenie a podmienky súťaže, odovzdania výhry by mali byť transparentné – uveďte ich v rámci postu /nie, nevadí, že bude dlhší/.
4. Vždy dodržte, čo sľúbite a informujte o tom fanúšikov, aby si informáciu našli aj v histórii na stránke /ak vám nebudú veriť, že ste odovzdali výhru máte problém.../.
5. Dávajte reálne a predstaviteľné výhry, nie na štýl vyberieme 100 tabletov pre prvých 100 LIKES.
6. Nedávajte neriešiteľné záhady.
7. Urobte jednoduché a transparentné žrebovanie.
Veľa zábavy pri tvorení, kreovaní a nebojte sa odmeniť fanúšikov „len tak“ oni vám dali svoj LIKE – pretože Vás chcú sledovať a majú vás radi. A áno, sme malá krajina a zatiaľ máme to šťastie (alebo tú smolu...?), že máme takmer jediné relevantné social médium, aj keď Instagram ho už pomaly dobieha – ale o tom niekedy nabudúce.
Sledujte workshopy IVE.
Mirka Števková