Čo som sa na kurze Virtuálna asistentka naučila
Nápad stať sa virtuálnou asistentkou vo mne skrsol pred dvoma rokmi. Nebolo to len tak z ničoho nič. Mám viac ako 30 ročnú prax na rôznych pozíciách, hlavne však na pozícii asistentky. Kombinácia rôznorodých činností ma v profesionálnej oblasti posilnila a so stúpajúcim vekom vo mne rástlo presvedčenie, že ešte stále mám šancu skúsiť stáť na vlastných nohách a zarobiť si na chlebík bez podpory zamestnávateľa. Samozrejme, dôvodom bolo i to, že som si chcela splniť svoj vlastný sen a nie sen niekoho iného.
Pri cielenom vyhľadávaní na internete som začiatkom roku 2019 natrafila na jednu americkú stránku popisujúcu prácu virtuálnej asistentky. Vďaka Bohu za to, že ma otec podporoval v štúdiu jazykov, a tak články písané v anglickom jazyku pre mňa neboli prekážkou. Dozvedela som sa veľa zaujímavých informácií a kolieska sa začali točiť.
Zistila som, že k tejto činnosti nepotrebujem veľa. Stačí počítač, telefón, internet, tlačiareň a chuť do práce. A kontakty! Urobila som si prieskum, oslovila priateľov, známych a bývalých kolegov. Začala som cítiť obrovský príval pozitívnej energie, bola som plná úžasných pocitov a presvedčenia, že to zvládnem (čo na tom, že mám 49 rokov). Moje vibrácie rozvírili udalosti a pár dní na to sa mi ozval známy, či mu nechcem rozbehnúť zahraničný obchod. Uau! K tomu sa mi ozval bývalý kolega, že jeho kamarátka potrebuje asistentku na pár hodín. Keďže som sa po večeroch venovala i prekladom do anglického jazyka, kombinácia mojich služieb začala nadobúdať jasnejšie kontúry.
V máji 2019 som dala výpoveď.
Potom začala obrovská premena. Pracujem z domu, nikto ma neriadi, nemám si s kým vypiť kávu, pretože som samozrejme prišla i o kolegov. V hlave sa mi vírili myšlienky typu „Čo ak nezarobíš dosť, aby si mala na odvody?", „Čo ak sa ti nebude dariť?", „Čo ak to nezvládneš?", atď. Nočná mora! Ale človek si zvykne na všetko. Pomaly, postupne to všetko začalo dávať zmysel. Zistila som, že nepotrebujem toľko dovolenky, pretože si voľno môžem urobiť kedykoľvek. Zistila som, že ak nepracujem, tak nič nezarobím. Prestala som mať žalúdočné problémy, pretože som sa začala stravovať pravidelne a hlavne – doma. Stále si zvykám na tento môj nový pracovný život, ale už je to lepšie. Ak ste 30 rokov zvyknutý na vzorec „musíš sa dobre učiť, aby si dostal dobrú prácu, aby si zarobil veľa peňazí a mal istotu", tak začiatky môžu byť naozaj ťažké. Čo je dôležité, nesmiete zaspať na vavrínoch. Je dôležité neustále napredovať, vzdelávať sa.
Keď už som pri tom vzdelávaní, opäť ma kohosi neviditeľná ruka priviedla na stránku www.ezeny.sk. Z obrazovky na mňa „vyskočila" informácia o webinári „Virtuálne asistentky". Uvedomila som si, že môj sen (nie sen niekoho iného) sa pomaly zhmotňuje. Poslala som prihlášku, zaplatila som, a v januári 2020 začal webinár, ktorý viedli dve E-ženy Gabi a Niki.
Webinár bol rozdelený na 3 moduly.
V module 1 sme sa dozvedeli o rôznych nástrojoch, ktoré môžu virtuálnej asistentke pomôcť pri jej práci, ako je Google Drive, kde môžete využiť kalendár, vytvárať prezentácie, zdieľať rôzne dokumenty a ako zdieľaná osoba ich upravovať a dopĺňať. Dokonca sme si vyskúšali i videohovor cez Hangouts. Keďže tento nástroj som už poznala, nebolo pre mňa ťažké zoznámiť sa s ním detailnejšie.
Ďalšou možnosťou, ako si usporiadať jednotlivé aktivity a sledovať ich stav, bol nástroj Trello, kde sme si mohli vytvoriť viacero násteniek pre rôznych klientov. Veľmi prehľadné a zrozumiteľné znázornenie vašich činností. Už ste o ňom počuli?
Veľkým pomocníkom pre virtuálne asistentky, ale samozrejme nielen pre ne, sú tzv. sledovače časov, napr. Toggl, kde si môžete sledovať svoje projekty a činnosti. Výsledkom sú reporty s prehľadom odpracovaného času pre konkrétneho klienta. Osobne som ho síce nevyskúšala, ale stiahla som si bezplatný časovač PrimaERP. Ale ako začať? Ako si zaznamenať čas? A kam si zapísať názov firmy alebo meno klienta? Aj takéto otázky sa vám vynárajú pri prvom stretnutí s týmto nástrojom. Avšak postupne sa s ním spriatelíte, pretože je naozaj jednoduchý.
Čo ma ale očarilo, bol grafický dizajnový portál Canva. Môžu sa v ňom tvoriť letáky, pozvánky, vizitky, logá, príspevky na fcb či iné sociálne siete, prezentácie a mnoho ďalších úžasných vecí. Využívam ho na príspevky na fcb či tvorbu letákov. Vytvorila som si v ňom i logo. Prácu s Canvou milujem. Je to jednoduchý, intuitívny nástroj – keď sa v ňom naučíte robiť, už vás nepustí.
Modul 2 bol pre mňa náročnejší, nakoľko reklamu na Facebook či Instagram som netvorila. Myslím tým, cielenú reklamu. Avšak E-ženy nám túto problematiku veľmi šikovne vysvetlili. Samozrejme bez „domácej úlohy" by sme si to neutvrdili, takže sme si to mohli vyskúšať. Čo myslíte, ako si vytvoríte publikum? Alebo kto je persona? Alebo aký je rozdiel medzi vytvorením príspevku a propagovaním príspevku? Platí sa zaň? Ako? Pri každej „novote" vznikajú otázky. Správny školiteľ vám ich aj zodpovie. Ako Gabi a Niki.
Modul 3? Tak ten bol zameraný na Google Analytics a Google Ads. Pre mňa „španielska dedina." Keby ste sa tomu chceli venovať do hĺbky, určite by ste to zvládli. Ale cieľom bolo hlavne zoznámiť nás s týmito funkciami, aby sme vedeli, čo je možné s nimi dosiahnuť. Ako nám naznačuje výraz „analytics", ide o analýzu návštevnosti webovej stránky, z akých adries, čo presne návštevníka zaujímalo, aká podstránka, aká informácia, kľúčové slovo, atď. Google Ads („ads" po slovensky reklama) slúži na platenú reklamu. Ako to funguje? Tak na to je potrebné úplne iné školenie☺
V každom prípade je úžasné, že E-ženy pomáhajú ženám. Tento webinár je toho príkladom. Okrem základných informácií o fungovaní virtuálnej asistentky sa dozviete mnohé o tom, ako si udržať pozornosť vašich klientov, ako k nim pristupovať, či získať si nových klientov. Výsledkom môže byť certifikát, ktorý potvrdzuje vašu profesionalitu.
Anikó Lešová
Uvažujete nad prácou virtuálnej asistetky? Zaujíma vás, čo je obsahom jej práce či koľko zarába? Pre viac info o kurze KLIKNITE SEM.
Ak hľadáte virtuálnu asistentku, napíšte nám na gabi@e-zeny.sk.